Çocuğumun vitamine gereksinimi var mı ?
  • Prof.Dr. Elif Dağlı
  • 5432
Çocuğumun vitamine gereksinimi var mı ?
Vitamin dünyanın bir çok ülkesinde büyük bir pazar olmaya başladı. 2-17 yaş arası çocukların 1/3 ünün vitamin aldığı bulunmuştur. Bilimsel araştırmalar sağlıklı, enerjik çocukların ihtiyacı olmadığı halde vitamin ve mineral kullandığını ortaya koymaktadır. Halbuki dışardan vitamin ancak eksiklik varsa verilmelidir.
 
Kimin vitamine ihtiyacı var ?
Günlük diyetimiz en iyi vitamin ve mineral kaynağıdır.  Sağlıklı, çeşitli gıda gruplarından dengeli tüketen, aktif, düzenli doktor kontrolunda olan çocukların vitamin ve mineral takviyesine gereksinimi yoktur.

Gerekmediği halde vitamin almanın zararları :
·Bulantı
·Kusma
·Karın ağrısı
·Karaciğer bozukluğu
·Sinirsel problemler
 
Sadece beklenen ağırlığın altında olan, yetersiz ve dengesiz beslenen, kronik hastalığı olan, çocuklar vitamin almalıdır.  Ancak süt çocuklarına, anne sütü alsalar dahi günlük 400 ünite D vitamini vermek elzemdir.
 
Diyetten yeterli vitamin nasıl alınır ?
Çok çeşitli yiyecek tüketmek en iyi yöntemdir. Meyve, sebze, tahıl, süt ürünleri, yağsız et, tavuk, balık, baklagiller, yumurta, ceviz, fındık diyette bulundurulmalıdır. Diyette doymuş yağlar, kolesterol, tuz ve şeker en aza indirilmelidir.  Bu kurallara göre beslenen çocukların aileleri hala vitamin verme konusunda kararsızlarsa doktorlarına başvurmalıdırlar.
 
Vitamin A: normal büyümeyi, sağlıklı cildi, doku tamiri, gece ve renkli görüşü sağlar. Süt, karaciğer ve sarı sebzelerde bulunur.
 
Vitamin B : kırmızı kan hücrelerinin oluşumu, metabolic aktivitelere yardımcı olur. Et,balık, tavuk, süt,yumurta, tahıllarda bulunur.
 
Vitamin C: bağ dokusunu, kasları, cildi kuvvetlendirir, kemik ve yara iyileşmesini, enfeksiyona direnci sağlar. Narenciye,çilek, ispanak, brokoli, brüksel lahanasında bulunur.
 
VitD: Diş ve kemik oluşumunu kalsiyım emilimini düzenler. Balık yağı,yumurta sarısında bulunur. D vitaminin bağışıklık sistemini düzenlediği ve eksikliklerinde astım hastalığının ağırlaştığı ve atakların arttığı saptanmıştır.
 
Demir: Hızlı büyüme sırasında kan ve kas yapımında demir temel taşıdır.
Demir düşük olduğunda çocuk huzursuzluk, depresyon, enfeksiyon yatkınlığı gösterir. Buluğ çağında demir eksikliği daha belirgin görülür. Adet görmeye başlayan genç kızlarda erkek çocuklara göre demir gereksinimi artar.  En iyi kaynaklar hindi, sığır eti ve karaciğer, ıspanak, fasulye, erikdir.
 
Kalsiyum: Sağlıklı kemik gelişmesi için gereklidir. Çocuklukda eksik alınnan kalsiyum kemiklerin erişkin yaşda da sağlam olmamasına neden olur.Süt, yoğurt, peynir, sardalya en iyi kaynaklardır. Brokoli,ıspanak da yer alır.